sobota, 8 lutego 2025
Boska liturgia, katedra greko-katolicka w Bukareszcie
Programul slujbelor de la Catedrala greco-Catolica din Bucuresti, str. Polona 50 este urmatorul:
Catedrala ”Sfântul Vasile cel Mare”
luni - sâmbătă: 8.30
duminică: 10.00 şi 17.00 / sărbători în timpul săptămânii: 10.00 şi 18.30
Eparhia Greco-Catolică „Sfântul Vasile cel Mare” de Bucureşti
str. Alexandru D. Xenopol nr. 15RO - 010472 București
tel: +40-(0)74 039 99 39
fax: +40-(0)21 210 16 32
episcopiabucuresti.ro
facebook.com/episcopiabucuresti
Dacă pentru strămoșii noștri romani toate drumurile duceau la Roma, pentru noi, românii ardeleni, toate drumurile duc la București. Acesta este Sionul Neamului Românesc.
Adresarea episcopului unit Iuliu Hossu către Regele Ferdinand, Regina Maria și Parlamentului României cu ocazia venirii la București și înmânării actului unirii Transilvaniei cu țara.
Înființarea noii eparhii la București reia un proces istoric firesc ce a fost întrerupt brutal de dictatura comunistă. La ordinele Moscovei, comuniștii din România au scos în afara legii Biserica Greco-Catolică, lăcașele de cult au fost confiscate, fiind arestați și păstorii credincioșilor uniți din Capitală – episcopul Vasile Aftenie, protopopul Tit Liviu Chinezu (consacrat episcop auxiliar pentru București în clandestinitate), Zenovie Pâclișanu, academician și preot greco-catolic numit de către Nunțiul Apotolic vicar general pentru București după arestarea primilor doi.
1930. Concordatul
După Marea Unire, în 1930, în baza Concordatului dintre Statul român și Sfântul Scaun, tot teritoriul Vechiului Regat a intrat în componența Arhiepiscopiei greco-catolice de la Blaj.
În afara arcului carpatic, urmare a emigrării, începând cu a doua jumătate a secolului XVIII se înființaseră comunități ale credincioșilor români uniți cu Roma. În 1816, în Țara Românească se aflau circa 12.000 de credincioși greco-catolici veniți din Transilvania.
După revoluția de la 1848, desființarea iobăgiei și Unirea Principatelor, a existat un alt val important de emigrare din Transilvania. Mulți români greco-catolici s-au stabilit la București – devenit Capitală a României. Arhiepiscopia de la Blaj le-a trimis drept păstor un tânăr preot cu studii la Roma – Demetriu Radu. El a predicat românilor uniți în catedrala Sfântul Iosif și a cumpărat, în 1892, terenul din strada Polonă, pe care a fost ridicată, în 1909, biserica „Sfântul Vasile cel Mare”. După ce Demetriu Radu a fost numit episcop de Lugoj, a fost trimis la București un alt păstor – Ioan Bălan, protopop al Bucureștilor. Și acesta avea să devină ulterior episcop, în fruntea Eparhiei de Lugoj. A fost urmat în păstorire la București -între 1934-1938- de către părintele protopop, pe atunci, Vasile Aftenie.
środa, 5 lutego 2025
Why We Chose Catholicism over Eastern Orthodoxy
#easternorthodox #catholicconvert #protestant
Today me and my husband discuss the reasons why we chose Roman Catholicism over Eastern Orthodoxy. Shout out to @shamelesspopery as we mention several times. We highly recommend his book “Pope Peter” and his YouTube channel.
wtorek, 4 lutego 2025
Who are the Hebrew Catholics in Israel?
This week Simone Rizkallah and James O’Reilly are joined by Yarden Zelivensky to discuss his journey to Catholicism and his life as a Jewish and Hebrew speaking Catholic in Israel. (...)
poniedziałek, 3 lutego 2025
niedziela, 2 lutego 2025
Vacillantis: La Canción Amorosa, Religiosa Y Moralista En El Siglo XII - Magister Petrus
#medievalmusic #earlymusic #musicamedievale
I must admit that this album was definitely one of the ones I listened to the most in all of 2024 and it saddens me to think that this is unfortunately the only release by the ensemble Magister Petrus, directed by the musician and musicologist Mauricio Molina. From the ensemble's website we read:
"Magister Petrus is an ensemble dedicated to the reconstruction and performance of music of the Romanesque and early Gothic periods. Directed by the musicologist Mauricio Molina, the group is primarily centered in two interwoven repertoires of the 12th and early 13th centuries: the so-called Latin Song or Vers genre comprised of a wide range of paraliturgical and secular art songs composed by clerics, and the music of the first and second generation of troubadours. Committed to rigorous scholarship and musically-satisfying reconstructions of a medieval repertoire, the group makes use of primary musical sources, analyzes iconographical and literary evidence, works hand-in-hand with musical instrument makers, and studies appropriate live music traditions in which some remnants of medieval practice can be recognized. With this multidisciplinary study Magister Petrus attempts to present a historically and musically coherent performance of some of the most exquisite musical traditions of the Middle Ages.
The name Magister Petrus pertains to a number of 12th– and 13th-century scholars named Peter (Petrus Abaelardus, Petrus Cantor, Petrus Blesensis, Petrus notator, Petrus de Cruce, and Petrus Le Viser among others) whose compositions, theoretical contributions, and descriptions of musical life have helped modern scholars and performers to reconstruct the music practice of the Middle Ages."
The repertoire presented here is clearly all from the 12th century, but some of these works are actually even older.
About the video: I used photographs of the details, sculptures and statues of the church of Aulnay-de-Saintonge, in France. Like the repertoire presented, this building was also built in the 12th century on top of a Gallo-Roman temple, destroyed by the Christians. The church is located on the Via Turonensis, one of the routes leading to Santiago de Compostela, and during the Middle Ages this complex earned a lot of gold and donations being an important destination for pilgrims. The church is adjacent to an ancient Merovingian cemetery, surrounded by majestic cypress trees. Around the church there are two gardens, a medieval one with various medicinal plants and vegetables, and an archaeological garden where the remains of the Gallo-Roman temple are located.
Subskrybuj:
Posty (Atom)