Tradycyjna dyscyplina postna
Dzisiejszy świat chce wyrugować z
życia ludzi ofiarę i umartwianie. Nawet Kościół wychodząc naprzeciw tym
tendencjom, raz po raz, rozluźnia przepisy postne. Przypominamy tekst
św. Maksymiliana Kolbego, wierząc, że pobudzi on naszych Czytelników do
umartwień,choćby w duchu pokuty i wynagrodzenia, za tych którzy swoje
starania kierują ku uczynieniu życia łatwym i przyjemnym.
Pewna akademiczka przynosi mi w
Zakopanem broszurę znanego w Krakowie p.Williama Rosego o YMCA i
wspominając moją pod tym względem krytykę, mówi: „Ja w tym nic złego nie
widzę”.
Wziąłem tę broszurę i przejrzałem. Autor, mimo oświadczenia, że sprawy dogmatyczne zostawia „specjalistom, księżą”, nie zostawił ich im jednak. Znalazłem tam bowiem naukę o odpuszczeniu grzechów przez modlitwę, a następnie twierdzenie, że mylili się w średnich wiekach wierni umartwiając swoje ciało.Na ten sam temat miałem także sposobność mówić z pastorem protestanckim w mieście N[Nieszawie]. I ten się wzdrygał (jak w ogóle protestanci) przed pokutą, a na uwagę że św. Paweł wyznaje: „Karcę ciało moje i w niewolę podbijam, bym snadź drugim opowiadając sam nie był potępiony” [1 Kor 9,27] odrzekł, że tylko praktykował to święty Paweł sam, a inni nie są obowiązani go naśladować.
Wziąłem tę broszurę i przejrzałem. Autor, mimo oświadczenia, że sprawy dogmatyczne zostawia „specjalistom, księżą”, nie zostawił ich im jednak. Znalazłem tam bowiem naukę o odpuszczeniu grzechów przez modlitwę, a następnie twierdzenie, że mylili się w średnich wiekach wierni umartwiając swoje ciało.Na ten sam temat miałem także sposobność mówić z pastorem protestanckim w mieście N[Nieszawie]. I ten się wzdrygał (jak w ogóle protestanci) przed pokutą, a na uwagę że św. Paweł wyznaje: „Karcę ciało moje i w niewolę podbijam, bym snadź drugim opowiadając sam nie był potępiony” [1 Kor 9,27] odrzekł, że tylko praktykował to święty Paweł sam, a inni nie są obowiązani go naśladować.
Wielu też w naszych czasach
pragnęłoby poznosić wszelkie umartwienia, bo spodlony świat dzisiejszy
szuka szczęścia w doczesnych , zmysłowych, a często i grzesznych
przyjemnościach. A jednak pokuta to nie tylko wyłączny
przywilej św. Pawła, ani „błąd” średnich wieków, ale obowiązek i to
ścisły obowiązek wszystkich, bo nikt nie jest bez grzechu. I nie
„średnie” dopiero wieki zaczęły „błądzić”, ale od pierwszych wieków
Kościoła wierni, posłuszni nakazom Chrystusa Pana, ujarzmiali swoje
ciało. Chrystus Pan sam pościł przez 40 dni na puszczy i nakazał pokutę
pod grozą zatracenia. „Jeżeli pokutować nie będziecie, wszyscy pospołu
zginiecie”(Łk 13,5). A święty Piotr naucza w świątyni: „Pokutujcie i
nawróćcie się, by grzechy wasze były zgładzone”(Dz3,19).Pierwsi też już
chrześcijanie spełniali uczynki pokutne, a nawet wielki post był im już
znany. Wspomina o tym św. Augusty(zm.430), św. Jan Chryzostom(zm.407),
Orygenes(zm.253) i św. Ireneusz(zm.202). Zachęcają oni wiernych do
gorliwego odbycia wielkiego postu i piętnują tych, którzy go nie
zachowywali wedle ówczesnej surowości- przecież to jeszcze nie wieki
średnie.
Każdy więc, więc kto chce się zbawić,
musi pokutować. Kościół święty chociaż całkowicie pokuty znieść nie może
, to jednak na mocy władzy, otrzymanej od Chrystusa Pana, oznacza
sposób pokutowania stosownie do czasu i miejsca. Jednym z takich środków
pokuty jest także bieżący Wielki post. W wiekach pierwszych trwał on
krócej, ale za to był znacznie ostrzejszy. „Didascalia Apostolorum”
(wiek III) przepisują post, tj. zupełne powstrzymanie się od jedzenia i
picia, w piątek i sobotę Wielkiego Tygodnia, a w cztery poprzednie dni
post o chlebie, wodzie i soli. W początkach IV wieku, na wzór postu Pana
Jezusa, poszczono przez dni 40, a synod w Nicei nazywa już ten post (w
kanonie]5 ) – „Quadragesima”, czterdziestnica. Na zachodzie poszczono 6
tygodni z wyjątkiem niedzieli, na wschodzie zaś (Antiochia,
Konstantynopol) ustalił się zwyczaj wyjmowania spod postu także soboty,
post więc zaczynano 7 tygodni przed Wielkanocą. Praktycznie więc
poszczono dni 30. W wieku VII dopiero zaokrąglono w Rzymie liczbę dni
postnych, na 40, zaczynając post od środy popielcowej. Zwyczaj ten objął
w początkach wieków średnich cały świat katolicki. Papież Urban II na
synodzie w Benewencie nakazał też zachować w całym Kościele dawny już
zwyczaj posypywania głowy popiołem na początku postu. Równocześnie
powstają też nazwy niedziel: piędziesiątnica, sześćdziesiątnica,
siedemdziesiątnica.
W Polsce od czasów Innocentego
IV(1243-1254) zaczynano surowy post od siedemdziesiątnicy. Ostry był ten
post, bo nie wyłączano ani niedzieli, ani soboty, a wolno było jeść raz
tylko na dzień i to bez mięsa, jaj i nabiału. W wieku XV Stolica
Apostolska złagodziła post dla krajów północnych , ale Polacy mimo
orzeczenia synodu wrocławskiego(1248), by post zaczynać od środy
popielcowej, pościli po dawnemu. W roku 1505 Erazm Ciołek, biskup
płocki, uzyskuje na prośbę króla Aleksandra zwolnienie od postu w środy
całego roku, ale i to się nie przyjęło. Pius X następnie pozwolił (5
kwietnia]1903) w diecezjach Królestwa Polskiego używania mięsa we
wszystkie soboty roku, w niedziele wielkiego postu i używania raz w
dzień mięsa w poniedziałki, wtorki i czwartki (z wyjątkiem Wielkiego
Czwartku) wielkiego postu. Post zaś od nabiału ograniczył do Wielkiego
Piątku. Najnowszy kościelny kodeks prawny rozróżnia dokładnie post i
wstrzemięźliwość od mięsa.
Pości, kto raz na dzień posili się do
syta, a rano i wieczór przyjmuje lekki posiłek, stosując się do zwyczaju
miejscowego co do ilości i jakości(kan, 1252), chociaż by używał mięsa.
Wstrzemięźliwość od mięsa zaś zawiera powstrzymanie się od pokarmów
mięsnych i rosołu; nie zaś od jaj i nabiału. Wolno też maścić (krasić)
tłuszczem i jeść więcej razy do syta. W wielkim poście obowiązuje post i
wstrzemięźliwość w środę popielcową w piątki i soboty wielkiego postu;
sam zaś post w inne dni wielkiego postu. Do powstrzymania się od mięsa
są obowiązani wszyscy, którzy przekroczyli 7. rok życia; do postu zaś ci
tylko, którzy skończyli 21 lat, a jeszcze nie zaczęli 60.roku. Od postu
zwalnia też prawo chorych, powracających do zdrowia i pracujących
ciężko fizycznie lub umysłowo. Więcej jednak wymaga ono do zwolnienia od
wstrzemięźliwości od mięsa. Tylko bardzo ciężka praca, albo
niemożliwość, jak np. w wojsku, od tego obowiązku zwalniają.
[Grodno, przed marcem 1923]
[Grodno, przed marcem 1923]
Tradycyjna dyscyplina postna w Wielkim Poście
Qui corporali ieiunio vitia comprimis, mentem elevans,
virtutem largiris et praemia…
virtutem largiris et praemia…
To przez post ciała uśmierzasz wady, podnosisz ducha, udzielasz cnoty i nagrody.
z prefacji wielkopostnej
Na podstawie dawnych przepisów i starożytnej tradycji Kościoła Katolickiego, którą zalecamy przestrzegać, rozróżniamy:
1. Post ilościowy (ieiunium) – polegający na ilości pokarmów w ciągu dnia. Obowiązuje tych, którzy ukończyli 21 rok, aż do 60 roku życia.
2. Post jakościowy (abstinentia) – polegający na jakości pokarmów tzn. bez mięsa.
Obowiązuje tych, którzy ukończyli 7 rok życia.
3. Post ścisły – tj. post jakościowy połączony z ilościowym (ieiunium + abstinentia)
2. Post jakościowy (abstinentia) – polegający na jakości pokarmów tzn. bez mięsa.
Obowiązuje tych, którzy ukończyli 7 rok życia.
3. Post ścisły – tj. post jakościowy połączony z ilościowym (ieiunium + abstinentia)
W Środę popielcową, w którą na znak rozpoczęcia Wielkiego Postu nasze głowy zostały posypane popiołem, obowiązuje post ścisły.
W PONIEDZIAŁKI, WTORKI, ŚRODY I CZWARTKI
obwiązuje post ilościowy (ieiunium) polegający na jednorazowym posiłku
do sytości w ciągu dnia w którym można spożywać mięso. Oprócz tego wolno
spożyć dwa posiłki: rano i wieczorem lecz (wg polskiej tradycji) bez
mięsa, a co do ilości takie, aby między dniami postu, a pozostałymi w
ciągu roku zachodziła naprawdę różnica.
W PIĄTKI I SOBOTY, należy zachować tzw.
post ścisły tj. oprócz postu ilościowego należy zachować także post
jakościowy (abstinentia) tzn. w te dni nie spożywa się mięsa, ani potraw
z jego dodatkiem i zup na wywarze z mięsa (np. rosołu).
W NIEDZIELĘ nie obowiązuje ani post ilościowy, ani jakościowy.
Jeśli Wielkim Poście wypadnie jakieś święto, to nie znosi ono postu.
Wielkopostna dyscyplina postna rozpoczyna się w Środę popielcowa, a kończy w Wielką Sobotę po Wigilii Paschalnej.
Wielkopostna dyscyplina postna rozpoczyna się w Środę popielcowa, a kończy w Wielką Sobotę po Wigilii Paschalnej.
Przestrzeganie powyższych przepisów ma charakter dobrowolny.
Memento homo, quia pulvis es et in pulverem reverteris…
Pamiętaj człowiecze, że prochem jesteś i w proch się obrócisz.
Pamiętaj człowiecze, że prochem jesteś i w proch się obrócisz.
Opracowano na podstawie:
1. Kodek.s Prawa Kanonicznego z 1917 r. Can. 1250 – 1254
2. ks. Franciszek Bączkowicz, Prawo kanoniczne, tom II, Opole 1958
1. Kodek.s Prawa Kanonicznego z 1917 r. Can. 1250 – 1254
2. ks. Franciszek Bączkowicz, Prawo kanoniczne, tom II, Opole 1958
http://3droga.pl/religia/tradycyjna-dyscyplina-postna/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz