sobota, 15 kwietnia 2017
piątek, 14 kwietnia 2017
Wielki Piątek - Ciemna Jutrznia - Tenebrae
Ciemna jutrznia (łac. Tenebrae lub Officium tenebrarum) – nabożeństwo liturgiczne, odprawiane przed świtem w Wielki Piątek i Wielką Sobotę Triduum Paschalnego. Odprawiana jest w niektórych kościołach do dzisiejszych czasów. Podczas niej ustawia się świecznik z 15 świecami oraz zapala sześć świec na ołtarzu. W trakcie obrzędu
świece zostają stopniowo wygaszone (jedna po każdym psalmie i kantyku).
Nie zostanie wygaszona ostatnia najwyższa świeca, która pozostaje
płonąca, tzw. świeca Chrystusowa.
Ciemna jutrznia zyskała bogatą warstwę muzyczną. Wielu wybitnych kompozytorów pisało utwory liturgiczne do tekstów Lamentacji Jeremiasza, wykonywanych w czasie nabożeństwa.
za: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ciemna_jutrznia
Biografia
Ciemna jutrznia zyskała bogatą warstwę muzyczną. Wielu wybitnych kompozytorów pisało utwory liturgiczne do tekstów Lamentacji Jeremiasza, wykonywanych w czasie nabożeństwa.
za: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ciemna_jutrznia
Biografia
- Mały słownik liturgiczny, ISBN 83-7033-080-0
- http://www.liturgia.pl/node/6033
czwartek, 13 kwietnia 2017
Wielki Czwartek - Ostatnia Wieczerza
(...) Próbę oddania istoty Mszy św. owocnie podjęło Magisterium Kościoła na Soborze Trydenckim, jednym z najbogatszych w historii
Kościoła w ilość i precyzję orzeczeń dogmatycznych i doktrynalnych.
Głównie na sesji XXII, 17 września 1562 r. wyłożono naukę, z
której wynika, że:
1. W Mszy dokonuje się prawdziwa i właściwa ofiara
(sacrificium verum et proprium) - bezkrwawa ofiara Ciała i Krwi Jezusa
Chrystusa.
2. Ofiara eucharystyczna i Ofiara Krzyża są tożsame ze
względu na dary ofiarne i właściwego kapłana-ofiarnika, Chrystusa, zaś różne ze
względu na rodzaj i sposób ofiarowania.
3. Ofiara Mszy jest przedstawieniem (representatio),
pamiątką (memoria) i zastosowaniem (aplicatio) ofiary krzyżowej
Chrystusa. Nie jest to zwykłe wspomnienie, lecz sacrificium verum et proprium
[DS 1739-1743].
Wyjaśnieniem Mszy zajmowała się również teologia potrydencka
i nowożytni teologowie. Oto kilka krótkich definicji:
Ks. M. Sieniatycki: „Msza św. jest to
bezkrwawa ofiara Nowego Testamentu, w której ofiaruje się Bogu Ciało i Krew
Jezusa Chrystusa pod postaciami chleba i wina”.
P. kard. Gasparri: „Msza św. jest
prawdziwą i właściwą ofiarą Nowego Zakonu, bo Jezus Chrystus zastąpiony przez
kapłanów, ofiaruje w niej Bogu Ojcu w sposób bezkrwawy swoje Ciało i Krew pod
postaciami chleba i wina”.
Ks. Fr. Pouget: „Msza św. jest to ofiara
Ciała i Krwi Jezusa Chrystusa, którą tenże Jezus Chrystus i Kościół ofiaruje
(Jego) Bogu przez posługę kapłanów pod postaciami chleba i wina na dalsze jakoby
przedłużenie i wyobrażenie Ofiary Krzyżowej”.
Ks. W. Granat: „Msza św. jest niekrwawą
ofiarą Ciała i Krwi Chrystusa, który się ofiaruje pod postaciami chleba i wina
przez kapłanów w imieniu Kościoła i wraz z Kościołem na przedłużenie i
wyobrażenie Ofiary Krzyżowej.” [W. Granat, Dogmatyka katolicka, t. VII, cz.
1, s. 399, Lublin 1961]
(...)
http://sanctus.pl/index.php?grupa=116&podgrupa=137&doc=84
środa, 12 kwietnia 2017
wtorek, 11 kwietnia 2017
poniedziałek, 10 kwietnia 2017
Guiraut Riquier - ostani trubadur, koniec pewnej epoki.
Na dzisiejsze czasy i czas Wielkiego Tygodnia, wiersz Guiraut'a
Riquier'a (ur. ok. 1230 w Narbonne, zm. w 1292 lub 1295), ostatniego
trubadura, dostrzegający koniec pewnej epoki. Świadomy tego komponował i
śpiewał muzykę religijną.
"U bram naszych śmierć czatuje
W dubelt - bo gdy się nic nie zmieni,
To zwyciężą Saraceni,
Pan zaś grzesznych nie salwuje.
Pokłóconych, rozpasanych,
W proch rozetną nas pogany,
W czas się nie opamiętają.
"U bram naszych śmierć czatuje
W dubelt - bo gdy się nic nie zmieni,
To zwyciężą Saraceni,
Pan zaś grzesznych nie salwuje.
Pokłóconych, rozpasanych,
W proch rozetną nas pogany,
W czas się nie opamiętają.
niedziela, 9 kwietnia 2017
Subskrybuj:
Posty (Atom)