Kościół maronicki (Maronici) pozostaje w jedności z Rzymem, nawiązanej w czasach wypraw krzyżowych. Ma własny obrządek, wywodzący się z rytu antiocheńskiego, ale z licznymi elementami rzymskimi. Z Kościoła maronickiego wywodzi się czworo świętych – Św. Maron, Św. Charbel Makhlouf, Św. Rafka, Św. Nimatullach. Mieli też wprowadzić do Kościoła rzymskiego takie elementy, jak różaniec i droga krzyżowa.
Gazeta Al-Watan cytuje mieszkańców wioski, którzy mówią, że „członkowie milicji Wolnej Armii ukradli fragmenty kościoła Św. Marona, zniszczyli paramenty liturgiczne, oraz zrujnowali archeologiczne zabytki. ” Uzbrojeni mężczyźni mieli także wtargnąć do kościoła, gdzie zniszczyli okna, wystrój, jak i posąg Św. Marona.
Dzień wcześniej Xportal, powołując się na telewizję al-Manar, donosił, że w dniu 10 lutego, przed intronizacją nowego prawosławnego patriarchy Lewantu i Antiochii – Jana X, patriarcha maronicki kard. Behara Boutros al-Rahi przedstawił swój pogląd na sytuację w Syrii. Jego zdaniem, każdemu krajowi potrzebne są reformy, muszą one jednak być efektem wewnętrznej współpracy a nie przemocy. Wspólnota międzynarodowa nie może zaś podsycać walk i blokować dialogu.
Podczas samej uroczystości intronizacji, w której, oprócz przedstawiciela Maronitów, uczestniczyli urzędnicy państwowi i duchowni w tym patriarcha kościoła melchickiego Grzegorz III, Jan X podkreślił potrzebę jedności chrześcijan i muzułmanów w obliczu toczącego się w kraju konfliktu. Według patriarchy, łączy ich nie tylko wspólny los ale także to, co przez lata razem stworzyli w Syrii. Patriarcha podziękował prezydentowi Asadowi za jego wysiłki i wyraził nadzieję na pokojowe rozwiązanie kryzysu na drodze politycznej i zwycięstwo pokoju i stabilności. Pozdrowił także prezydenta Libanu Michela Suleimana, podkreślając związki między Libanem a Syrią. Podczas spotkania z nowym patriarchą prezydent Baszar al-Assad pogratulował mu objęcia zaszczytnej funkcji oraz podkreślił rolę kościoła w promocji miłości i tolerancji, szczególnie w Syrii. Podziękował także chrześcijanom za umacnianie narodowej jedności w trudnych dla kraju dniach.
Intronizacja odbyła się w damasceńskim kościele Świętego Krzyża.
Podczas samej uroczystości intronizacji, w której, oprócz przedstawiciela Maronitów, uczestniczyli urzędnicy państwowi i duchowni w tym patriarcha kościoła melchickiego Grzegorz III, Jan X podkreślił potrzebę jedności chrześcijan i muzułmanów w obliczu toczącego się w kraju konfliktu. Według patriarchy, łączy ich nie tylko wspólny los ale także to, co przez lata razem stworzyli w Syrii. Patriarcha podziękował prezydentowi Asadowi za jego wysiłki i wyraził nadzieję na pokojowe rozwiązanie kryzysu na drodze politycznej i zwycięstwo pokoju i stabilności. Pozdrowił także prezydenta Libanu Michela Suleimana, podkreślając związki między Libanem a Syrią. Podczas spotkania z nowym patriarchą prezydent Baszar al-Assad pogratulował mu objęcia zaszczytnej funkcji oraz podkreślił rolę kościoła w promocji miłości i tolerancji, szczególnie w Syrii. Podziękował także chrześcijanom za umacnianie narodowej jedności w trudnych dla kraju dniach.
Intronizacja odbyła się w damasceńskim kościele Świętego Krzyża.
Jeszcze wcześniej, bo 9 lutego, portal geopolityka.org podał nieoficjalną informację o tym, jakoby Ambasador Francji w Watykanie – Bruno Jouber, w minionym tygodniu formalnie poprosił o spotkanie M. Chatiba i G. Sabry (przywódcy tzw. „syryjskiej opozycji”) z papieżem Benedyktem XVI. Prośba ta nie została spełniona. Watykan miał uzasadnić odmowę „niechęcią dla wspierania terroryzmu”.
Źródło „zbliżone do papieża”, na które powołuje się portal, podaje, że Francuz ręczył za intencje Syryjczyków i wyjaśniał nastawienie opozycji. Stanowisko watykańskiego sekretariatu zakłada jednak, że prośba nie zostanie pozytywnie rozpatrzona dopóki, reprezentowana przez M. Chatiba „syryjska opozycja”, formalnie nie potępi cierpień syryjskich chrześcijan zadawanych im przez powstańców.
Źródło informuje również, że watykański sekretariat zdecydowanie przypomniał francuskiemu ambasadorowi, że opozycja reprezentowana przez M. Chatiba wyraża wyraźne poparcie dla Al-Kaidy reprezentowanej w Syrii przez Front Al-Nusra – grupy odgrywającej główną rolę w atakowaniu chrześcijan w Syrii.
W Syrii chrześcijanie stanowią ok. 10% społeczeństwa. Wśród nich dominują prawosławni, ale znaczną grupę stanowią także katolicy. (AR)
Na podstawie: breakingnews.sy, Xportal.pl, geopolityka.org, Wikipedia
za: http://www.nacjonalista.pl/2013/02/12/syria-chrzescijanie-wobec-atakow-wolnej-armii/
Źródło „zbliżone do papieża”, na które powołuje się portal, podaje, że Francuz ręczył za intencje Syryjczyków i wyjaśniał nastawienie opozycji. Stanowisko watykańskiego sekretariatu zakłada jednak, że prośba nie zostanie pozytywnie rozpatrzona dopóki, reprezentowana przez M. Chatiba „syryjska opozycja”, formalnie nie potępi cierpień syryjskich chrześcijan zadawanych im przez powstańców.
Źródło informuje również, że watykański sekretariat zdecydowanie przypomniał francuskiemu ambasadorowi, że opozycja reprezentowana przez M. Chatiba wyraża wyraźne poparcie dla Al-Kaidy reprezentowanej w Syrii przez Front Al-Nusra – grupy odgrywającej główną rolę w atakowaniu chrześcijan w Syrii.
W Syrii chrześcijanie stanowią ok. 10% społeczeństwa. Wśród nich dominują prawosławni, ale znaczną grupę stanowią także katolicy. (AR)
Na podstawie: breakingnews.sy, Xportal.pl, geopolityka.org, Wikipedia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz