czwartek, 1 sierpnia 2019

Kapelani Powstania Warszawskiego: Ks. Stanisław Tworkowski, ps. "Jacek"

ks. Stanisław Tworkowski (ur. 1 stycznia 1901 w Zalesiu w powiecie ostrołęckim na Kurpiach, zm. 7 marca 1999) – polski duchowny katolicki, kapelan, pisarz, działacz endecki.




Był żołnierzem I Korpusu Polskiego w Rosji u gen. Józefa Dowbor-Muśnickiego, kapłanem od 1926 r. Jego posługa trwała przez 72 lata; był katechetą, a w czasie II wojny kapelanem sióstr Matki Bożej Miłosierdzia przy ulicy Żytniej w Warszawie i kapelanem AK oraz żołnierzem powstania warszawskiego. Po wojnie, ze względu na postawę obrońcy życia poczętego, był nieustannie inwigilowany przez SB i dopiero w 1971 r. mógł objąć probostwo. Auto wspaniałej książki "Kainka" o aborcjach w II RP robionych przez żydowskich lekarzy na Polkach. Z cenzurą sanacyjną miał zresztą problemy przed 1938. Nakładem Stronnictwa Narodowego w 1939 wyszła jego praca  "Polska bez żydów". Ponadto wydano w Londynie jego "Krzyż Dowbora", a już w Polsce "Ostatni zrzut". Był też dumny ze swego modlitewnika I-komunijnego.

Jego dzieło zostało utrwalone w filmie dokumentalnym „A.D. 1994” w reżyserii Krzysztofa Nowaka-Tyszowieckiego.

3 sierpnia 1944 r. za antypowstańcze kazanie (propaganda KG AK mówiła o 3 dniach walki) przesłuchiwany przez AK-owską bezpiekę. Ten sam człowiek przesłuchiwał później ks. "Jacka" jako ubek po 1945 r.

Powiedział mi kiedyś, co cytuję z pamięci : "Widziałem nagie ciała, dzieci (powstańców) składanych do dołów. Podszedłem do matki poległego. Była postawna, solidnej postury. Spojrzałem i spytałem (twardo). - Ile miałaś dzieci? -  Zaczęła szlochać i przyznała się, że miała trzy aborcje. Odpowiedziałem - Jabłko pada niedaleko od jabłoni, przynajmniej twój syn umarł jak bohater."

https://wrealu24.pl/kapelani-powstania-warszawskiego-ks-stanislaw-tworkowski-ps-jacek/


#wrealu24#koscioliwiara

Brak komentarzy:

Toplista Tradycji Katolickiej
Powered By Blogger